Gdy nie mamy już na czym zbijać wagi – kilka słów o tytanowych częściach TLC

Witajcie,

Dzisiejszy felieton będzie nieco lżejszy w istocie, niż zwykłe recenzje. Zapewne niektórzy z Was pamiętają, gdy wrzucałem na FB zajawkę części od Titamium Light Components. W skrócie TLC. Jest to mała firma z UK, specjalizująca się w lekkich tytanowych częściach. Dzisiaj będę pisał o tym, gdzie można urwać jeszcze kilka gram a nie chcecie zmieniać geometrii roweru – bo na przykład macie świetną ramę z idealną geometrią pod Was i nie chcecie przesiadać się na inną bez względu na zysk wagowy.

Przykłady:

  1. Nakrętki tylnej osi. Tutaj macie trzy opcje. Sztuka stalowej nakrętki waży około 15 gram ( w zależności od producenta oczywiście ). Opcja pierwsza to wymiana nakrętek na aluminiowe, ( zysk około 8-9 gram na stronę ) ale nie poleciłbym tego rozwiązania ze względu na łatwość objechania nakrętki oraz wątpliwą wytrzymałość przy grindach. Rozwiązanie drugie to tytanowe nakrętki. Zyskujecie około 7 gram na stronę, można na nich grindować i nie objedzie się Wam nakrętka. Tylko najgorsza jest cena: 14-16 funtów za sztukę w zależności od opcji kolorystycznej ( dostępne tutaj ). Trzecie rozwiązanie jest już dla bardziej zaawansowanych maniaków wagi – na stronie na której grindujecie dajecie TI nakrętkę, natomiast po stronie bez pegów ucinacie oś 1mm prze końcem haka ( tak, żeby piasta opierała się w hakach na osi 14mm ), następnie musicie dać oś do tokarza, żeby ją Wam rozwiercił, nagwintował i już możecie montować TI bolta! Jest to rozwiązanie najlżejsze w zależności od długości ucinanej osi można zejść całościowo nawet 50 gram ), ale również najdroższe. 16 funtów nakrętka, 16 funtów bolt, w moim przypadku 30pln tokarz. Łącznie jakieś 180pln za taką przeróbkę. Daje to wynik 27,7g/100pln
  2. Bolty przedniej osi. W tym miejscu nie ma za bardzo co się rozpisywać. Tutaj kupujecie TI bolty od TLC, montujecie i już jesteście jakieś 44 gramy do przodu. Wynik 28,9g/100pln
  3. Tytanowe śruby mostka. I tutaj możecie mieć naprawdę lekki set. Kupujecie jakiś odlewany mostek typu topload ( np. opisywany wcześniej KHE MVP ). Waży 256 gram. Ze stalowymi pełnymi śrubami. Komplet TI śrubek od TLC dostępny jest tutaj za 17-28 funtów za komplet. Montujecie, i już jesteście ~35 gram do przodu. Jeśli wybierzecie śrubki czarne/srebrne da to oszałamiający wynik 43,4g/100pln, natomiast rainbow daje wynik 26,31g/100pln.

Ogólnie rzecz ujmując śrubki w kolorze czarnym/srebrnym dają zysk wagowy około 42gram na każde wydane 100pln, natomiast modny rainbow już tylko ~28gram na każde 100pln. Czy to duży zysk? Moim zdaniem można się zastanowić. Jeśli składacie lekki rower i szukacie mostka. To lepiej wydać ~300pln na mostek obrabiany CNC z drążonymi śrubami o wadze circa 290g, czy może niższą kwotę za mostek KHE + śruby TLC i cieszyć się setem 221g? Daje nam to 69g różnicy przy zbliżonej cenie. 24% lżej. Nie wiem jak dla Was, ale dla mnie jest to argument. Kupujecie piastę Quando za jakieś 150pln, dorzucacie do niej bolty od TLC i macie piastę o wadze ~180 gram. Ponadto jak raz kupicie bolty, nakrętki czy jakąkolwiek inną część TI, to możecie ją przekładać między kolejnymi częściami ( np. bolty między piastami ). Można mieć freecoaster Dartbmx Riot zamiast o wadze 463g to ~413g. Freecoaster o wadze ( z nakrętkami i boltami ) o wadze mniejszej niż niejedna kaseta. Dla mnie szał. Oryginalny KHE Revers waży koło 650g co nam daje różnicę ponad 200gram przy podobnej cenie!

Odnośnie użytkowania samego tytanu – pamiętajcie przed wkręceniem zabezpieczyć gwinty albo pastą montażową do tytanu, albo smarem miedzianym – unikniecie bardzo kłopotliwego zapieczenia się śrub. TI śruby bez zastanowienia bym montował wszędzie gdzie się da w rowerze bez względu na miejsce. Jeśli nie chcecie zmieniać geometrii/specyfikacji roweru a chcecie mieć lżej – nie macie za bardzo wyboru. Testowałem też aluminiowe śruby ( trzymały szczęki hamulca oraz klamkę ), lecz niestety – gniazda przegrały walkę z imbusem. Wiem, że aluminium jest tańsze niż TI, wiem, że aluminium jest łatwiej dostępne, ale nie widzę dla niego sensowego zastosowania w śrubach do naszych rowerów. Na półce w piwnicy czekają już TI pivoty od LightShopu a na poczcie paczka od Diabolic BMX, więc za kolejne pół roku napiszę pewnie kolejny tekst na temat tytanu, wraz z porównaniem cen oraz specyfikacji śrub.

Kilka faktów na temat tytanu:
1. Jest o około 40% lżejszy od stali CRMO 4130
2. Jest bardziej kruchy od stali CRMO 4130
3. Nie rdzewieje
4. Trzeba gwinty zabezpieczać smarem miedzianym

Więc moi młodzi adepci sztuki lajtowania – do dzieła!

Tak, wiem. Często takie odchudzanie roweru to jest sztuka dla sztuki, lecz są pewne kręgi osób ( jak forum light-bike ), dla których customowe, własnoręcznie wykonane, udoskonalone części są hobby, pasją. Na początku zazwyczaj właśnie zaczynają od wymiany śrub na TI a kończą na przeróbkach typu klamka ODSY Monolever Trigger o redukcji wagi ze 110g na 66g.

Na koniec tradycyjne podziękowania dla TLC za udostępnienie śrubek mniejszych i większych do tego tekstu.

1 Reply to "Gdy nie mamy już na czym zbijać wagi - kilka słów o tytanowych częściach TLC"

  • comment-avatar
    Wiz 14 sierpnia 2019 (19:41)

    GRAMOW!!!!!

Leave a reply

Your email address will not be published.